Pengurusan sumber amat penting bagi sebuah institusi
pendidikan dan sebagainya. Hal ini, pengurusan sumber merupakan salah satu
tempat atau medium rujukan untuk mencari maklumat. Menurut Buck (2010)
pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan kumpulan yang terdiri
daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan meneyelaras dan mengharmonikan
kumpulan tersebut bagi mencapai misi dan matlamat sebuah organisasi atau
kumpulan.
Sumber pula membawa maksud, sesuatu yang menjadi rujukan
untuk kesahihan sesuatu maklumat atau carian. Selain itu sumber juga boleh
digunakan dalam kehidupan seharian. Sumber juga boleh diklasifikasikan sebagai
bahan atau tenaga yang diperlukan bagi melaksanakan sesuatu. Terdapat pelbagai
kategori sumber antaranya dari alam atau semulajadi, manusia, serta kewangan
dan teknologi. Oleh itu sumber digunakan oleh manusia secara langsung dalam
kehidupan dan adea kaitan juga dengan pengurusan. Menurut Association for
Educational Communication and Technology (AECT) (2008) meliputi sumber yang
dapat digunakan oleh pelajar baik secara terpisah mahupun dalam bentuk
gabungan, biasanya dalam situasi informasi untuk memberi kemudahan belajar.
Oleh itu, pengurusan sumber boleh ditakrifkan sebagai
bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang ada melalui proses merancang,
memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat. Dari aspek pembelajaran
berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat penting bagi
menjelaskan fakta, membuktikan kesahihan sesautu fakta dan menyatakan kebenaran
agar tidak tersasar dari maksud sebenar maklumat tersebut. Pusat sumber pula
ialah tempat, perkhidmatan, koleksi bahan untuk pemebelajaran dan juga agen
rujukan para pelajar dan guru.
Pusat Sumber Sekolah ialah tempat berlakunya segala
kegiatan memperoleh sesuatu maklumat atau pengetahuan yang bertujuan untuk
mempertingkat taraf profesionalisme keguruan. Sehubungan itu, ia merupakan
suatu unit bersepadu yang bertugas untuk mengumpul, memilih, menyusun dan
menyebarkan alat atau bahan pengajaran dan pembelajaran sama ada dalam bentuk
bercetak atau bukan bercetak dengan aktif dan bermakna bagi memenuhi kehendak
kedua-dua pihak, iaitu guru dan murid.
Di pihak sekolah, pusat sumber memainkan peranan penting
bagi mempertingkat taraf pengajaran dan pembelajaran serta prestasi pencapaian
akademik. Pusat Sumber Sekolah hendaklah berkhidmat sebagai tempat untuk
memperoleh, menghasilkan, mengorganisasi dan mengedarkan bahan untuk proses
pengajaran dan pembelajaran yang diperlukan oleh guru dan murid-murid.
Selain itu, Pusat Sumber Sekolah berkhidmat sebagai pusat
penempatan bahan-bahan sumber dan dapat pula digunakan secara individu atau
berkumpulan. Ini bermaksud bahan-bahan itu boleh dicari dan digunakan dengan
mencukupi dan mudah. Para guru dan murid-murid boleh mendapatkan sumber-sumber
yang dimiliki oleh sekolah dan yang ada kena-mengena dengan pelajaran.
Bahan-bahan rujukan seperti buku, pelbagai alat bantu mengajar seperti radio,
televisyen dan pelbagai bahan rekreasi sekolah seperti buku cerita, majalah, surat
khabar dan sebagainya ada di sini.
Pusat Sumber Sekolah dapat bertindak sebagai bank atau
gedung ilmu penngetahuan, iaitu bahan pelajaran dapat dipilih untuk penggunaan
di dalam kelas atau di rumah. Selain itu, pusat sumber ini juga memberi panduan
kepada guru dan murid-murid untuk mencari, memiliki, menghasilkan dan
menggunakan bahan selaras dengan keperluan dan tujuan masing-masing. Contohnya,
seorang guru yang inginkan bahan dari pusat sumber untuk mengajar sesuatu
kemahiran atau mata pelajaran tertentu akan mencari bahan-bahan atau alat-alat
bantu mengajar yang tepat dan sesuai dengan mata pelajaran itu di sini.
Keseluruhannya, dapatlah dikatakan bahawa Pusat Sumber
Sekolah memainkan peranan yang penting dalam menjayakan proses pengajaran dan
pembelajaran. Tanpa Pusat Sumber Sekolah, pengajaran mungkin tidak mencapai
matlamatnya dengan menyeluruh.
Nama Penulis:
Lim Miin Jia
(D20191089690)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan