Impak-impak pengurusan pusat sumber
telah dikaji dengan bertemu bual dengan tiga orang warga sekolah yang tidak
mendapat borang soal selidik.
Berdasarkan
informen 1, pusat sumber berperanan untuk memudahkan cara perancangan dan pelaksanaan
program pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, ia juga menyedia dan mempromosi
bahan bacaan yang berkualiti supaya murid kekal seronok ketika membaca dan
mampu menampung perbezaan dalam gaya pengajaran dan pembelajaran melalui
penyediaan dan kesaksamaan akses kepada pelbagai bahan, sama ada yang bercetak,
bukan cetak dan digital. Pusat sumber juga menyediakan koleksi bahan untuk
keperluan kurikulum dan ko-kurikulum.
Berdasarkan
informen 2, bahan teknologi maklumat merupakan salah satu sumber yang beliau
selalu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini lantaran ramai
murid yang menyukai bahan-bahan tersebut. Beliau menyatakan bahawa alat bantu
mengajar ini dapat meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan dalam pengajaran
dan pembelajaran jika sumber ini digunakan secara berkesan. Antara kelebihan bahan
ini ialah murid-murid akan lebih mudah untuk memahami apa
yang diajar oleh guru dan dapat mengekalkan minat pelajar untuk pelajaran
seterusnya sekaligus dapat meningkatkan prestasi akademik mereka.
Berdasarkan informen
3, pengurusan pusat sumber dalam pembelajaran telah membantu guru untuk
menyampaikan ilmu agar lebih difahami oleh pelajar. Beliau menyatakan bahawa ilmu
pengetahuan pelajar tidak akan berkembang tanpa pengurusan sumber. Hal ini demikian
oleh pelajar tersebut hanya berfokus kepada guru sahaja. Contohnya,
guru yang hanya mengajar berasaskan kepada teori sahaja tidak dapat memberi
kefahaman yang maksimum kepada pelajar tanpa praktikal atau gambaran yang jelas
bagi menerangkan mengenai sesuatu situasi tersebut. Dengan adanya pengurusan pusat
sumber, guru boleh menggunakan bahan seperti foto-foto yang berkaitan,
slaid dan video untuk dilihat oleh pelajar bagi menambahkan kefahaman
mereka. Sumber juga penting dalam pembelajaran pelajar agar pelajar tersebut
tidak merasa bosan ketika sesi pembelajaran sedang berlangsung.
Bukan itu
sahaja, ketiga-tiga orang informen tersebut menyatakan bahawa pengurusan pusat
sumber telah membawa impak positif yang besar iaitu membolehkan para pelajar
mengisi masa luang dengan melakukan perkara yang memberikan manfaat kepada
mereka. Mereka tidak akan membazirkan masa di tempat yang tidak berfaedah
seperti di pusat membeli-belah, kafe siber dan sebagainya. Apabila
mereka melepak di pusat sumber bersama kawan, mereka bukan sahaja
dapat mengisi masa lapang dengan baik tetapi dapat menambahkan ilmu pengetahuan
melalui pembacaan pelbagai bahan rujukan ilmiah yang telah disediakan.
Secara rumus, pengurusan
sumber dalam bidang pendidikan merupakan aspek penting dalam pengurusan
pembelajaran dan pengurusan pusat sumber kerana ia merupakan salah satu bantuan
dalam sistem pembelajaran.
Nama Penulis :
HO XIU LE
(D20191089692)
HO XIU LE
(D20191089692)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan