Arahan : Apakah bahan dan perkakasan pusat sumber yang anda selalu guna di
sekolah? Sila tandakan skor mengikut keutamaan (1 – 10).
Jenis
Bahan dan Perkakasan
|
Surat
khabar
|
Perisian
|
Projektor
|
Bingkai
Carta Flip
|
Majalah
|
Carta
|
Papan
Tulis
|
Buku
rujukan
|
Permainan
|
Papan
Flanel dan Papan Magnet
|
1
Pelajar
|
3
|
7
|
4
|
5
|
6
|
2
|
8
|
1
|
10
|
9
|
2
Pelajar
|
5
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6
|
8
|
7
|
9
|
10
|
3
Pelajar
|
5
|
6
|
3
|
2
|
4
|
7
|
9
|
1
|
8
|
10
|
4
Pelajar
|
6
|
2
|
3
|
4
|
5
|
10
|
9
|
7
|
1
|
8
|
5
Pelajar
|
2
|
3
|
5
|
4
|
6
|
7
|
9
|
1
|
10
|
8
|
6
Pelajar
|
3
|
7
|
5
|
6
|
4
|
8
|
9
|
1
|
2
|
10
|
7
Pelajar
|
7
|
6
|
4
|
5
|
10
|
9
|
8
|
1
|
2
|
3
|
8
Pelajar
|
2
|
6
|
4
|
3
|
7
|
8
|
9
|
1
|
5
|
10
|
9
Pelajar
|
3
|
1
|
5
|
7
|
2
|
4
|
8
|
6
|
10
|
9
|
10
Pelajar
|
6
|
3
|
5
|
4
|
2
|
7
|
8
|
1
|
9
|
10
|
11
Pelajar
|
7
|
1
|
2
|
6
|
5
|
3
|
8
|
4
|
9
|
10
|
12
Pelajar
|
1
|
10
|
2
|
9
|
3
|
8
|
4
|
7
|
5
|
6
|
13
Guru
|
2
|
8
|
7
|
6
|
3
|
5
|
1
|
4
|
9
|
10
|
14
Guru
|
1
|
7
|
8
|
5
|
2
|
6
|
3
|
4
|
10
|
9
|
15
Guru
|
2
|
8
|
7
|
6
|
1
|
5
|
3
|
4
|
9
|
10
|
16
Guru
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6
|
10
|
9
|
8
|
5
|
7
|
17
Guru
|
2
|
3
|
4
|
6
|
7
|
9
|
8
|
10
|
5
|
1
|
18
Guru
|
3
|
4
|
6
|
7
|
8
|
2
|
1
|
9
|
5
|
10
|
19
Guru
|
4
|
5
|
7
|
8
|
3
|
2
|
1
|
9
|
6
|
10
|
20 Pekerja Perpustakaan Sekolah
|
1
|
3
|
5
|
4
|
2
|
8
|
10
|
9
|
6
|
9
|
Jadual ini menunjukkan
jenis bahan dan perkakasan yang menjadi pilihan responden-responden untuk
digunakan di pusat sumber sekolah berdasarkan skor keutamaan 1 hingga 10 dimana
skor 1 merujuk kepada selalu guna dan 10 bermakna jarang guna.
Berdasarkan maklumat yang
dikumpulkan, buku rujukan merupakan bahan dan perkakasan yang menjadi pilihan
pertama responden pelajar untuk digunakan di pusat sumber, iaitu sebanyak 7
orang pelajar (58.33%). Oleh sebab buku rujukan merupakan sumber yang paling
utama untuk pelajar sekolah dan maklumat yang terdapat dalam buku rujukan lebih
berkaitan dengan mata pelajaran yang dipelajari. Pilihan teramai yang kedua
oleh responden pelajar sekolah ialah projektor, iaitu sebanyak 3 orang pelajar
daripada 12 orang (25%). Projektor merupakan bahan dan perkakasan yang amat
penting semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Bahan dan perkakasan yang
menjadi pilihan ketiga responden pelajar untuk digunakan di pusat sumber ialah
surat khabar, iaitu terdiri daripada 3 orang responden pelajar (25%). Maklumat
dan berita yang terdapat dalam surat khabar ialah maklumat yang sahih dan
rasmi.
Selain itu, dalam
kategori responden jenis kedua, iaitu guru sekolah, bahan dan perkakasan yang
menjadi pilihan pertama untuk digunakan di pusat sumber ialah papan tulis
sebanyak 3 orang responden guru daripada 7 orang responden (42.86%). Papan
tulis merupakan media yang penting untuk seseorang guru semasa sesi pengajaran.
Pilihan teramai yang kedua oleh responden guru ialah surat khabar. Seramai 3
orang responden guru (42.86%) memilih surat khabar kerana surat khabar dapat
membekalkan berita dan maklumat yang relevan terhadap guru. Bahan dan
perkakasan yang menjadi pilihan ketiga responden guru ialah majalah, iaitu
sebanyak 2 orang responden (28.57%). Majalah-majalah seperti Majalah Dewan
Bahasa mengandungi banyak artikel yang berkualiti dan membawa manfaat kepada
pembacanya.
Seterusnya, responden
pekerja perpustakaan sekolah telah memilih surat khabar sebagai bahan dan
perkakasan yang menjadi pilihan pertama untuk digunakan di pusat sumber. Ini
kerana surat khabar mengandungi berita harian yang terkini dan artikel yang
relevan. Pilihan kedua pekerja perpustakaan sekolah ialah majalah. Majalah juga
mengandungi banyak maklumat yang menambah ilmu pengetahuan seseorang. Bahan dan
perkakasan yang menjadi pilihan ketiga responden pekerja perpustakaan sekolah
ialah perisian. Perisian amat meringankan beban kerja yang perlu dibuat oleh
pekerja perpustakaan sekolah.
Walau bagaimanapun, bahan
dan perkakasan yang menjadi pilihan yang paling jarang digunakan di pusat
sumber ialah papan flanel dan papan magnet. Sebanyak 10 orang responden
daripada 20 orang responden iaitu bersamaan dengan 50% telah memilih perkakasan
tersebut sebagai skor kesepuluh. Papan flanel dan papan magnet jarang digunakan
oleh para pelajar dan guru kerana papan-papan tersebut telah dipasang di setiap
kelas. Melalui pemerhatian, pengkaji mendapati bahawa mereka biasanya
menempelkan gambar dan maklumat pada papan-papan di kelas bukannya di pusat
sumber. Bahan dan perkakasan yang menjadi pilihan kesembilan ialah papan tulis
iaitu sebanyak 6 orang responden (30%) yang sebahagian besarnya terdiri
daripada pelajar sekolah. Responden pelajar sekolah jarang menggunakan papan
tulis kerana guru mereka lebih sering menggunakan projektor dan alat-alat
bantuan mengajar berelektronik.
Tan Khai Li
(D20191089707)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan