Ahad, 19 April 2020

7.0 RUMUSAN


            Kajian ini telah mengkaji jenis bahan dan perkakasan yang menjadi pilihan pelajar, guru dan lain-lain untuk digunakan di pusat sumber Sekolah X, fungsi dan peranan pusat sumber di Sekolah X dan impak-impak pengurusan pusat sumber terhadap warga Sekolah X.
  Dalam mengkaji jenis bahan dan perkakasan yang selalu menjadi pilihan guna oleh pelajar di pusat sumber Sekolah X ialah buku rujukan, iaitu 7 pelajar. Manakala bagi papan tulis paling jarang digunakan, iaitu 6 pelajar. Jenis bahan dan perkakasan yang selalu menjadi pilihan guna oleh guru di pusat sumber Sekolah X ialah surat khabar dan papan tulis paling selalu diguna, iaitu 3 guru masing-masing. Manakala bagi bingkai carta flip paling jarang digunakan, iaitu 5 guru. Jenis bahan dan perkakasan yang selalu menjadi pilihan guna oleh lain-lain di pusat sumber Sekolah X ialah surat khabar paling selalu diguna. Manakala bagi papan tulis paling jarang digunakan.
   Berdasarkan dapatan kajian, responden-responden bersetuju fungsi pusat sumber di Sekolah X adalah mengisi masa lapang, mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil serta mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum dan ko-kurikulum. Selain itu, pusat sumber berperanan sebagai pusat perkembangan idea dan kreativiti, pusat kegiatan belajar dan mengajar serta pusat professional. Tambahan pula, penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat serta penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan juga merupakan fungsi pusat sumber di Sekolah X.
  Impak-impak pengurusan pusat sumber terhadap warga Sekolah X ialah memudahkan cara perancangan dan pelaksanaan program serta meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan dalam pengajaran dan pembelajaran. Kepelbagaian sumber bahan bacaan yang berkualiti boleh menyebabkan pelajar seronok ketika membaca. Seterusnya, bahan teknologi maklumat mengekalkan minat pelajar untuk pelajaran dan meningkatkan prestasi akademik mereka. Di samping itu, pengurusan pusat sumber yang efektif membantu guru menyampaikan ilmu agar lebih difahami oleh pelajar. Tambahan pula, pusat sumber sekolah telah mengembangkan ilmu pengetahuan pelajar serta membolehkan pelajar mengisi masa luang dengan perkara yang berfaedah.
Kesimpulannya, pengurusan sumber merupakan aspek penting dalam pengurusan pembelajaran. Bukan itu Pengurusan pusat sumber amat penting kerana merupakan salah satu bantuan dalam sistem pembelajaran kepada pelajar-pelajar dan guru-guru untuk mencari sumber rujukan pembelajaran. Pelaksanaan PSS abad ke-21 lebih tertumpu kepada kualiti penggunaan dan peningkatan PSS secara optimum serta memberi tumpuan kepada pemerolehan ilmu dan literasi maklumat. PSS dirancang dan disusun mengikut keperluan semasa. Pelaksanaan ini diharapkan dapat membantu dan menyokong pembelajaran abad ke 21.
Nama Penulis:
Liang Chen Chong
(D20191089725)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan